Webwinkels in Europa worden populairder en dit zijn je rechten als consument
Steeds vaker bestellen we pakketjes bij webshops buiten Nederland en in Europa. Dat heeft te maken met het soms uitgebreidere assortiment of lagere prijzen. Maar waar consumenten achter komen is dat het retour sturen niet altijd makkelijk gaat.
Natuurlijk bestellen we nog veelal bij Nederlandse webwinkels, maar het aantal bestellingen bij webwinkels in andere Europese landen groeit hard.
In het derde kwartaal van 2020 becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat de Nederlandse consumenten 605 miljoen euro uitgeven bij over de grens, ruim 30 procent meer dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Zijn jouw rechten anders? vroegen wij Sophie de Jong van Webshop Keurmerk.
Een pakketje retour sturen, omdat de maat van een schoen niet goed is, of een strijkbout kapot aankwam, gaat alleen niet altijd even makkelijk zo blijkt uit onderzoek. Sommige webwinkels zijn moeilijk of niet bereikbaar.
Voor webshops in de Europese Unie gelden dezelfde rechten als voor webwinkels binnen Nederland. Sinds 2014 kennen we een uniforme regelgeving wat betreft internetverkoop binnen de EU. Dat betreffen dan onder meer zowel de garantietermijn als retourbeleid.
Als je niet tevreden bent met het product van je Europese webwinkel en je komt er in overleg met de webwinkel niet uit dan kun je aankloppen bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). Je kunt daar gratis juridische hulp krijgen.
Volgens het CBS is de groei van aankopen in Nederland en Europa ten dele veroorzaakt door de coronacrisis. Zo steeg de verkoop bij Nederlandse webwinkels in het 3e kwartaal met 38 procent. De omzet van webwinkels zonder fysieke winkel groeide met 31 procent. Nederlandse multichannel-verkopers, dus die zowel een fysieke winkel als een webwinkel hebben, zagen de verkoop online met bijna 48 procent groeien.