Checklist Webwinkel



Waarom het gebruik van no-reply als afzendadres nog steeds een slecht idee is

Email

Om ons vak uit te voeren ontvangen wij veel  verschillende e-mail uitingen, veelal commercieel van karakter. Het valt ons op dat er nog steeds veelvuldig een no-reply adres als afzendadres wordt gebruikt. Buiten het feit dat het niet meer is toegestaan binnen de Code Reclame via e-mail lijkt het me toch ook niet heel wenselijk?

Hoewel e-mail marketing al lang niet meer in de kinderschoenen staat, gaan veel marketeers routinematig tegen de ‘best practices’ in door het gebruik van een no-reply afzendadres. We hebben hier al eerder uitgebreid over geschreven. Wanneer je een e-mail stuurt vanaf no-reply@bedrijf.nl is dit voor je ontvangers een signaal dat je de communicatie graag als eenrichtingsverkeer ziet en liever niets wilt horen van hen.

Er zijn veel redenen om geen gebruik te maken van een no-reply afzendadres. Stichting Webshop Keurmerk heeft een onderzoek gedaan en noemt er een paar:

Ontvangers houden er niet van

Mensen willen denken dat er een andere persoon zit aan de andere kant van de e-mail, niet een robot of auto-responder. Het gebruik van een no-reply-adres insinueert dat er niemand aan de andere kant zit, dat voelt koud en onpersoonlijk.

Gemiste kansen

Als iemand niet kan reageren op je nieuwsbrief, kan het zijn dat je kansen mist. Ontvangers zijn gewend om te kunnen reageren op e-mails, dus als zij niet kunnen reageren op die van jou mis je mogelijk een kans op een verkoop of ander belangrijke communicatiemoment.

Het schaadt je deliverability

In een poging om spam te bestrijden en e-mails in de juiste mappen te plaatsen analyseren veel Internet Service Providers (ISP’s) tegenwoordig op basis van zogenaamde ‘engagement’. Dit gedrag van een ontvanger (openen, klikken, uitschrijven, maar ook antwoorden en doorsturen) zal mede bepalen welke prioriteit een ISP geeft aan jouw e-mail in de inbox van de ontvanger.

Het mag simpelweg gewoon niet

De Code Reclame via E-mail schrijft heel duidelijk: ‘Tevens dient de bestandseigenaar een werkend antwoordadres op te nemen in het Reply To–veld, waarop response kan worden ontvangen’. Nou kun je van een no-reply afzendadres gewoon een werkende mailbox maken uiteraard, inclusief autoresponder, maar dat is niet helemaal zoals het bedoeld wordt lijkt me.

Sta er eens bij stil. Je hebt waarschijnlijk geld uitgegeven aan diverse marketing en reclame. Je hebt leads gegenereerd die je uiteindelijk hebt weten om te zetten in een opt-in abonnee of zelfs een klant. Vervolgens ga je met hen communiceren maar negeer je hun reacties. Dat klinkt niet heel logisch, toch?