Voorkom fraude in uw webwinkel met deze doe-het-zelftips
Uw webwinkel staat onder constante dreiging van cybercriminelen en fraudeurs die u willen beroven of bedonderen. Sommige van de technieken die zij gebruiken zijn zeer geavanceerd, maar een aantal maatregelen die u kunt nemen zijn verrassend laagdrempelig.
Zeker in de aanloop naar de feestdagen in december is het belangrijk dat u uw zaken op orde heeft. Daar plukt u de vruchten van, maar ook de bezoekers merken dat. Zij voelen zich daardoor veiliger in uw webwinkel.
1. Wees alert
Frauderen met betalingen is het hele jaar door populair onder cybercriminelen. December is echter de drukste tijd van het jaar, webwinkeliers werken dan extra veel en snel om alle bestellingen op tijd bij de klant te krijgen. Door die drukte bestaat de kans dat u net wat minder secuur te werk gaat, er sluipen foutjes in. Dat is voor een fraudeur of cybercrimineel een kans. Volgens veiligheidsexpert Barry de Man van Webshop Keurmerk zullen de criminelen in die periode vaker actief zijn.
2. Zelf controleren
Controleer zoveel mogelijk bestellingen op onregelmatigheden. Ja, dat is veel werk. Maar het is ook nodig. Controleer daarom op afleveradres, heeft de bestelling een logische samenstelling, komt de naam van de klant overeen met de naam van de bewoner van het afleveradres en check het IP-adres. Het is namelijk niet echt logisch dat iemand uit de Verenigde Staten of Brazilië een bestelling plaatst om die in Heerlen of Heerenveen te laten bezorgen.
Op de anti-onlinefraude website van de politie kunt u de klant controleren op een aantal gegevens. Zo kunt u zien of die al bekend is bij de politie.
3. Wachtwoorden
Voorkom identiteitsfraude door lastig te kraken wachtwoorden te gebruiken. Op die manier maakt u het voor fraudeurs al een stuk lastiger om accounts van uw klanten te hacken om daarop bestellingen te plaatsen. Een sterk wachtwoord bestaat uit letters, cijfers en leestekens, bijvoorbeeld: 2021@Check!List
Vraag niet alleen bezoekers om lastige wachtwoorden te gebruiken, Zorg ervoor dat u zelf ook lastig te kraken wachtwoorden instelt.
4. Boter bij de vis
Zorg ervoor dat een zo groot mogelijk deel van het aankoopbedrag al vooruit wordt betaald. De wet staat u toe om maximaal 50% van het aankoopbedrag als voorafbetaling te vragen. Stimuleer om ook die andere 50% al voor levering te laten betalen door de klant. Als u iDEAL gebruikt, kan de klant zijn geld ook niet meer terugvragen.
Kiest de klant voor een creditcardbetaling, dan moet u extra alert zijn. Cybercriminelen en online fraudeurs gebruiken vaak creditcards. Payment Service Providers (PSP’s) helpen bij de checks.
5. Volg de regels
Als u zelf volgens de regels werkt, kan een (malafide) klant u ook nooit onterecht aanklagen. Heeft u bijvoorbeeld uw algemene voorwaarden niet op orde, of heeft u een andere juridische misser gemaakt, dan kan een fraudeur zijn geld terugvorderen of zijn klacht bij een geschillencommissie neerleggen en tot een uitspraak zal hij sowieso het geld niet overmaken. Zorg er daarom voor dat niet alleen uw beveiligingssoftware op orde is, maar dat u ook uw juridische zaken op orde heeft.
6. Professionals
December is druk, u heeft helemaal niet de tijd om bestellingen te controleren en betaalgegevens te checken. Dan moet u samenwerken met een professional. Hoewel u zelf veel kunt voorkomen, helpt een beveiligingsexpert uw veiligheid naar een hoger plan. Klop daarvoor aan bij PSP’s en beveiligingsspecialisten.
Top 3 van betaalfraude
- Bestelfraude; fraudeur plaatst een bestelling op rekening en betaalt nooit. Of hij heeft een slimme truc om bestellingen op andere locaties te laten leveren en die wel zelf af te halen.
- Phishing; consumenten worden door cybercriminelen op slinkse wijze benaderd om gevoelige informatie af te geven. De crimineel bestelt daarmee producten in webwinkels.
- Virus; hackers en cybercriminelen breken in op de computers van webwinkels. De gegevens die zij buit maken gebruiken zij om bestellingen in andere webwinkels te plaatsen of door te verkopen aan andere criminelen.