Verzendkosten: laat de klant kiezen
Online klanten hebben een hekel aan verzendkosten. Van de wegklikkers die zich al in een winkelwagentje bevinden, is het merendeel onaangenaam verrast door de verzendkosten. Communiceert u in een vroeg stadium al over de verzendkosten, dan kunt u op meer bestellingen rekenen blijkt uit onderzoek van Webshop Keurmerk. Laat daarnaast de klant zelf kiezen en betalen voor de manier van verzenden.
Verzendkosten kunt u inzetten als een marketinginstrument. Hoe aantrekkelijker u het weet te maken, hoe sneller de klant overgaat tot een aankoop. Gratis verzenden is voor de verkoop het beste, maar voor veel webwinkeliers niet haalbaar. Daarom past u een aantal andere opties toe om zowel voor uzelf als voor de klant het verzenden aantrekkelijk te maken. Maak duidelijk dat de klant zelf kan kiezen voor een duurdere optie. Geef ook aan wat de goedkoopste manier van verzenden is en welke kortingen van toepassing zijn.
Prijskaartje
Aan iedere manier van verzenden hangt een ander prijskaartje, los van het volume of de verpakking van de zendingen. Communiceert u dat naar de klant, dan is voor hem duidelijk waarom u welke kosten in rekening brengt.
1. Locatie
Als u verschillende afleveringslocaties aanbiedt, brengt u hogere kosten in rekening voor het thuisbezorgen ten opzichte van het leveren op een centraal afleveringspunt. U kunt ervoor kiezen om uw webwinkel of, indien mogelijk, uw fysieke winkel als afhaaladres in te zetten. Dan brengt u geen verzendkosten in rekening en is de klant zelf verantwoordelijk voor het afhalen van zijn product. Op die manier kan de klant zelf kiezen welke optie het gunstigste voor hem is.
2. Snelheid
De snelheid van leveren is van grote invloed op de prijs van het verzenden. Moet een pakketje de volgende dag voor 11.30 uur zijn bezorgd, dan brengt PostNL minstens vier keer de originele verzendkosten in rekening. Die kosten moet u doorberekenen aan de klant, omdat het veel duurder is dan een normale zending. Aan de andere kant kunt u de verzendkosten weer omlaag brengen als de klant akkoord gaat met een verzending tussen de zeven en veertien dagen. U spaart dan verzendingen op en biedt ze bij de vervoerder aan in één partij tegen een lager tarief.
3. Aangetekend
Het aangetekend verzenden van poststukken geeft vertrouwen of het pakket juist is aangekomen. Maar het is duurder per pakket. Maak dat inzichtelijk als de klant voor die optie kiest. Hetzelfde geldt voor het verzekeren van pakketten en enveloppen. Deze optie maakt het verzenden aanzienlijk duurder.