Checklist Webwinkel



Uitverkocht – van teleurstelling naar bestelling

Winkel

Uitverkocht zijn: het is zowel een luxeprobleem als een kans om nóg meer te verkopen. Uiteraard is het een goed teken dat uw producten zijn uitverkocht, maar de klant zal dat alleen zien als u daar helder en eerlijk over bent.

Sterker nog, als u het uitbuit zal de bezoeker van uw site denken: ‘dat product moet ik reserveren voordat ik weer misgrijp’. Zorg ervoor dat er interesse in het product blijft, zodat u meer verkoopt.

Uitverkoop is een uiterst eenvoudige maar effectieve urgentie om aan een productpagina toe te voegen. Als de voorraad van het product dan op is, kunt u gewoon doorgaan met verkopen. Wel op één voorwaarde: communiceer duidelijk dat het product is uitverkocht en wees duidelijk over de te verwachten levertijd. Doet u dat niet, dan gaat het juist tegen u werken. Klanten zullen dan klagen dat een bestelling niet wordt geleverd.

Houd klanten via de mail op de hoogte van de ontwikkelingen, bijvoorbeeld met updates over het productieproces.

Toon de voorraadstatus

Urgentie is een sterk middel om uw klant zo te beïnvloeden dat hij een bestelling plaatst. Consumenten zijn onbewust banger om een kans te missen, dan dat zij risico willen nemen om winst te behalen. Sophie de Jong van Webshop Keurmerk geeft aan dat u daar wel eerlijk in moet zijn. Als een product niet meer op voorraad is moet dat op de site duidelijk worden aangegeven. Als u kunt melden dat een product bijna is uitverkocht, beïnvloedt u de klant om zijn bestelling snel te plaatsen.

Ultieme sociale bevestiging

Mensen zijn kuddedieren en sociale bevestiging is iets waar mensen altijd (onbewust) naar op zoek zijn. Een product dat is uitverkocht betekent automatisch ook dat het een populair product is en veel andere mensen profiteren al van de voordelen van het uitverkochte product. Meld dat op uw website, want het is een slim instrument om meer bezoekers een bestelling te laten plaatsen.

Kunnen consumenten een reeds uitverkocht product reserveren (zie volgende alinea), gebruik die reserveringen dan weer als sociale bewijskracht. Als al meer dan honderd mensen een reservering hebben geplaatst, dan kunt u toch niet achterblijven?

Reserveren

Is een product uitverkocht, haal het product dan niet van uw site. Het biedt namelijk een enorme kans om nog veel meer producten te verkopen. Uiteraard vermeldt u op de productpagina wel dat het product is uitverkocht, anders schept u valse verwachtingen. Maar tegelijkertijd maakt u het mogelijk om alvast een reservering te plaatsen. Hiermee bent u al verzekerd van een verkoop, terwijl de klant niet weer misgrijpt.

Dat laatste gevoel moet u benutten: voeg die urgentie toe aan de reserveerbutton. Let wel op: het is voor de klant aantrekkelijk om naar een andere webwinkel te gaan die wel voorraad heeft. Geef de bezoeker daarom bijvoorbeeld een vroegboekkorting.

Meer inkopen

Door de reserveringen heeft u nu een beter beeld van de behoefte aan het uitverkochte product. Wellicht moet u ook meer bestellen. Dat een product is uitverkocht mag eigenlijk geen tweede keer gebeuren, want het zorgt ervoor dat u ‘nee’ moet verkopen. Hoewel een deel van de mensen bereid is om te wachten of zelfs een reservering te plaatsen, gaan er ook teleurgestelde mensen op zoek naar andere webwinkels waar ze wel direct de bestelling kunnen doen.