Oplichting via webwinkels stijgt enorm door Covid
Het aantal meldingen van oplichting via webshops is door de Coronacrisis explosief gestegen. In de maanden januari, februari en maart van 2021 is het aantal slachtoffers al bijna evenveel als in heel 2019.
Volgens De Telegraaf blijkt dat uit cijfers van de Fraudehelpdesk. Meer dan 1500 mensen hebben gemeld dat ze zijn opgelicht door foute webshops. Het gaat om een schadepost van ruim 200 duizend euro. Als dit zich zo blijft ontwikkelen, verwacht de Fraudehelpdesk dat de schade op ruim een miljoen uitkomt. Ook Stichting Webshop Keurmerk maakt zich zorgen over de groei en voelt de onrust onder de aangesloten winkels. Voorzitter Mark Teurlings: “Wij hebben al jaren goede banden met politie en justitie en onderzoeken de mogelijkheden met hen hoe we dit nog beter kunnen aanpakken en hoe we consumenten nog beter kunnen waarschuwen.”
Een deel van de slachtoffers bestaat volgens de Fraudehelpdesk uit mensen die voorheen niet of nauwelijks iets online kochten en die nu vanwege de sluiting van winkels zijn aangewezen op webshops en marktplaatsen. Nepwinkels zijn steeds moeilijker van echt te onderscheiden omdat ook van bestaande winkels worden nagedaan en namen worden opgenomen in het webadres. Ook wordt vaak de huisstijl en het logo nagemaakt.