Checklist Webwinkel



Maak van uw gratis verzending geen dure grap

Money Geld

Meerdere onderzoeken hebben het uitgewezen en ook uit onderzoek van Webshop keurmerk is recent gebleken, als u iets gratis aanbiedt komen de consumenten erop af. Zeker Nederlanders hebben de reputatie om vooraan te staan als er iets gratis is. Hoewel de actie voor de consument ook echt gratis is, zal er voor u een prijskaartje aan hangen. In dit artikel leest u wat u moet omzetten om uw weggevertjes terug te verdienen.

Consumenten zijn dol op weggevertjes, zowel bewust als onbewust. Ten eerste omdat zij graag gratis profiteren van een actie of product. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat mensen bang zijn om iets mis te lopen als zij een gratis aanbod krijgen. Er knaagt het gevoel van: ‘dit mag ik niet missen, hier moet ik van profiteren’. En juist van die twee gevoelens moet u het hebben als u een product of dienst gratis gaat weggeven.

Verzendkosten

Gratis verzending is het bekendste voorbeeld van iets gratis weggeven, maar is vaak niet helemaal gratis voor consumenten. Om te profiteren van de gratis verzendkosten moeten zij vaak aan een minimaal bestedingsbedrag voldoen. Webwinkeliers kiezen dat bedrag zorgvuldig, vaak komt de gemiddelde bestelwaarde net onder die drempel uit. De webwinkel maakt dit inzichtelijk voor de klant, waardoor hij geprikkeld wordt om zijn bestelbedrag te verhogen. Op die manier wordt het orderbedrag groter, zodat de webwinkel genoeg marge heeft om het product gratis te versturen.

  • Bent u ook van plan om gratis verzending aan te bieden, reken dan uit wat het minimale bestedingsbedrag is om die kosten te kunnen dekken. Daarnaast kunt u natuurlijk de gratis verzending voor een korte periode aanbieden, bijvoorbeeld in de aanloop naar Kerst of een specifieke periode.

Niet goedkoop

In het kader ‘Rekenmodel’ is inzichtelijk gemaakt dat gratis verzenden voor u helemaal niet goedkoop is. U moet veel meer omzet maken of het aantal verkochte producten verdubbelen om tot dezelfde winst te komen. Uiteraard kunt u de kosten voor de gratis verzending ook als marketinginvestering zien, dat is niet in het tabel opgenomen.

Rekenmodel

U verkoopt uw product voor € 20 plus een vast bedrag van € 5 verzendkosten terwijl uw concurrent hetzelfde aanbiedt voor € 18 plus € 5 verzendkosten. Uw kostprijs per product is € 12 en de kosten van het verzenden zijn gemiddeld € 3. Per maand verkoopt u 200 producten.

Optie 1:
U hanteert uw huidige kosten, ook al bent u € 2 duurder.

  • Omzet    : € 5000
  • Kosten   : € 3000 –
  • Winst    : € 2000

Optie 2:
U hanteert de prijzen van uw concurrent.

  • Omzet    : € 4600
  • Kosten   : € 3000 –
  • Winst    : € 1600

U moet 50 producten meer verkopen voor dezelfde winst.

Optie 3:
De klant betaalt € 20 per product, zonder verzendkosten.

  • Omzet    : € 4000
  • Kosten   : € 3000 –
  • Winst    : € 1000

U zal vervolgens het verkoopcijfer moeten verdubbelen tot 400 om net zoveel winst te maken als bij de eerste optie.