Let op de gevaren onderweg
Met een mooie strik eromheen pakt u de producten in om ze naar uw klanten te sturen. Het ziet er mooi uit en het moet tegen een stootje kunnen, maar heeft u daar echt alle gevaren mee ondervangen? Uw pakket wordt namelijk blootgesteld aan nog meer risico’s tijdens de verzending. Met de verpakking en heldere afspraken met de vervoerder beperkt u die risico’s, want uw klant moet een heel product ontvangen. Vanaf het moment dat u het bestelde product in de omverpakking doet, wordt het toch nog aan een hele reeks gevaren blootgesteld (zie infographic).
Want hoe leuk uw verpakking er ook uitziet, een minstens zo belangrijke vraag is: kan hij tegen een spatje water. Nu zal een spatje water niet meteen uw verpakking doordruppelen en het product beschadigen, maar het karton raakt er wel door verzwakt. Dat karton mag juist niet minder stevig worden, want dat is de bescherming van het product.
Stapelen
Hoewel u uw verpakte product beschouwt als de belangrijkste zending op de wereld, zal de pakketbezorger dat toch anders zien. Uw pakket is één van de duizenden in het sorteercentrum en één van de honderden in de bus die de pakketjes bij de klant brengt. Dat betekent niet automatisch dat de pakketbezorgers onzorgvuldig te werk gaan met uw pakket.
Ondanks de goede bedoelingen kan uw pakket onderaan een grote stapel zware dozen liggen. Andere dozen worden erop gestapeld. Daarom moet u een stevige doos hebben, die gewicht kan dragen. Zeker als die nat wordt, want dan wordt het karton kwetsbaar. Hoewel u dus veel risico’s moet vermijden, moet u de verpakking functioneel benaderen. Het product is het uitgangspunt. Een t-shirt verpakt u anders dan een gloeilamp. Bekijk per situatie welke verpakking er nodig is. Houd daarbij ook de reis die het product moet afleggen in uw achterhoofd.
Breekbaar
Post- en pakketbezorgers zijn logischerwijs blind geworden voor de term ‘fragile’ of ‘breekbaar’. Die waarschuwingen worden zoveel op verpakkingen gebruikt, dat veel postbezorgers ze niet meer zien of er in ieder geval niet naar handelen blijkt uit onderzoek van Webshop Keurmerk . Voor enveloppen geldt hetzelfde. Als u boeken of bijvoorbeeld sieraden verstuurt, wilt u niet dat de bezorger de envelop even dubbelvouwt om door de brievenbus de proppen. Schrijf er dan met koeienletters op: ‘niet buigen’ of ‘do not bend’.