Eén beeld zegt echt meer dan 1.000 woorden
Een webwinkel is niet compleet zonder productafbeeldingen. U wilt uw klanten direct een volledig beeld bieden van uw aanbod. Dat is niet alleen positief voor de conversie in uw webwinkel, een goede productafbeelding zorgt ook voor minder retourzendingen.
Want hoe beter het u lukt om een zo waarheidsgetrouw mogelijke productafbeelding te tonen, des te beter kunt u de verwachtingen van uw klanten beheersen. Drie tips om meer te verkopen door het gebruik van beeld.
1. Op schaal
Het formaat van producten is aan de hand van alleen een afbeelding lastig in te schatten. Een stoel uit een poppenhuis kunt u online net zo groot tonen als een eettafelstoel in het werkelijke formaat. Omschrijf daarom in de productspecificaties goed hoe groot het product is. U kunt dat ook laten zien op de afbeelding op de productpagina. Een sierradenwinkel kan een ring laten zien door die aan een vinger te fotograferen. Eventueel toont u nog een soort liniaal bij een detailafbeelding, zodat de bezoeker kan zien hoe groot het product is.
TIP van Sophie de Jong (Webshop Keurmerk): Heeft u hele kleine producten, plaats dan een voorwerp met bekend formaat ernaast zoals een balpen.
2. Toon product in omgeving
In principe gaat de voorkeur uit naar foto’s tegen een witte achtergrond, toch is het slim om in bepaalde situaties afbeeldingen te tonen in de werkelijke omgeving. Zeker bij modeartikelen is dit gebruikelijk, door een model de kleding, schoenen en accessoires te laten tonen. Dit maakt niet alleen de bezoeker enthousiast over het product, hij kan nu ook beter inschatten of het product aan zijn eisen voldoet. Maar dit geldt niet alleen voor modeartikelen, het kan bij bijna alle producten.
TIP Sophie: Deze afbeeldingen doen het ook goed in uw marketinguitingen.
3. Laat kleuren zien
U bent op zoek naar nieuwe suède schoenen, het moeten blauwe zijn. Dan komt u in een webwinkel met het model schoenen waar u naar op zoek bent, maar die worden alleen in het bruin getoond. De webwinkel zegt er wel bij: ‘ook verkrijgbaar in groen en blauw’. Nu kunt u zich als bezoeker geen beeld vormen van de schoen, de kans is dus klein dat de bezoeker toch de blauwe schoenen bestelt.
TIP Sophie: Heeft u een product in verschillende kleuren, geef de bezoeker dan de mogelijkheid om het in alle kleuren te bekijken.