Benader uw website alsof u blind bent
Zoekmachineoptimalisatie is voor veel webwinkeliers een ongrijpbaar actiepunt. Ondanks de nodige inspanningen verschijnen zij toch niet bovenaan in Google. Door uw website te benaderen alsof u blind bent, kunt u veel aan SEO-waarde winnen. Zo stel ook Jaap de Zwart van Webshop Keurmerk. Dit klinkt onlogisch, maar in dit artikel leest u waarom u een theedoek voor uw ogen moet binden.
Webwinkels zijn visueel ingesteld. Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden en ook productvideo’s zijn in opkomst. Klanten eisen steeds meer informatie over producten, bijvoorbeeld in de vorm van reviews, productomschrijvingen en de al genoemde afbeeldingen en video’s. Maar de zoekmachines hebben geen ogen, zij willen weten wat een afbeelding laat zien aan de bezoeker.
Blind
De robots die uw website beoordelen zijn eigenlijk blinde bezoekers. Een slechtziend persoon kan software installeren die de tekst op een website voorleest. Als u dat voor uzelf doet, ontdekt u het volgende:
1. Afbeelding
Een zelfgemaakte foto krijgt van de camera een afbeeldingsnummer (bijvoorbeeld DC0001). Dat nummer zegt niets, het geeft niet aan wat er op de afbeelding te zien is. Geef de foto een eigen naam, voordat u hem uploadt naar uw website.
2. Links
Een link die zegt ‘klik hier’ vertelt niet waar de link naar verwijst. Door een link langer te maken kunt u dat wel doen, bijvoorbeeld: ‘Klik hier voor een video van product A’.
3. Paginatitels
Een paginatitel die zegt dat het een ‘productpagina’ is, maakt nog niet duidelijk welke informatie er op die site staat. Geef pagina’s zoveel mogelijk specifieke namen, zodat meteen duidelijk is om welke pagina het gaat. Denk bijvoorbeeld aan de productnaam en kleur, zoals /strandstoel-wit.
4. Tussenkop
De tussenkop, in het cms vaak ‘heading’ genoemd, is erg belangrijk voor uw SEO. Hij vertelt waar een alinea over gaat. Geef tussenkoppen geen algemene termen, zoals ‘informatie’ of ‘aanbieding’. Probeer zoveel mogelijk de keywords in uw tussenkoppen te verwerken.